20 سپتامبر 2022 - تحقیقات جدید اهمیت پروتئین آدروپین را در جلوگیری از سفتی شریانهای افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 مشخص کرد. این مطالعه به صورت آنلاین، قبل از چاپ در مجله ی آمریکایی فیزیولوژی- قلب و فیزیولوژی گردش خون، منتشر شده است.

سفتی شریانی، یک وضعیت مرتبط با افزایش سن و مقاومت به انسولین، و یک وضعیت مزمن مرتبط با چاقی است، همچنین یکی از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی از جمله حمله قلبی و سکته است.

آدروپین، پروتئینی که توسط کبد و سایر بافت ها تولید می شود، در حفظ تعادل انرژی در بدن و متابولیسم چربی و قند نقش دارد. مطالعات قبلی نشان داده اند که آدروپین همچنین در تنظیم سلامت قلب و عروق نقش دارد. افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی و دیابت نوع 2 سطوح پایین تری از آدروپین را در جریان خون دارند.

محققان گزارش دادند که کاهش بیان آدروپین در کبد با افزایش شاخص توده بدنی و هموگلوبین A1c(نشانگر کنترل قند خون)، در بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، مرتبط است. در یک گروه جداگانه، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افراد سالم، سطوح آدروپین کمتر و سفتی شریانی بیشتری داشتند.

علاوه بر این، محققان عروق جدا شده از موش هایی که فاقد آدروپین بودند را مورد مطالعه قرار دادند. آنها گزارش دادند که "از دست دادن آدروپین به تنهایی باعث افزایش سفتی شریان می شود، که اثرات چاقی و دیابت نوع 2 را تقلید می کند." محققان سپس از آدروپین برای درمان سفتی شریان در مدل موش چاقی و دیابت نوع 2 استفاده کرده و دریافتند که "قرار گرفتن در معرض آدروپین باعث کاهش چاقی و کاهش سفتی شریانی مرتبط با دیابت نوع 2 می شود."

این یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد با سطوح آدروپین پایین بیشتر احتمال دارد دچار سفتی شریان شوند و بنابراین، باید به آدروپین به عنوان یک هدف درمانی بالقوه در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2، توجه بیشتری شود.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/liver-protein-protects-against-stiff-arteries-in-obesity-and-diabetes